Snad nikoho neurazím, když sem prsknu pár rad pro další sezonu - vypůjčil jsem si je ze serveru MOTORIDE.Sk a tak je máte ve slovenčině
Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdouZačiatok sezóny sa nekompromisne blíži. Ak ste sa už rozhodli vytiahnuť Váš stroj na prvú jarnú vychádzku, tak Vám ponúkame zopár dobrých rád, ktoré Vás môžu uchrániť od prekvapenia, keď zistíte, že Váš miláčik, ktorý na jeseň fungoval ako švajčiarske hodinky, odmietne naštartovať...
Možno tomu neveríte, ale stáva sa to aj u novších motocyklov, hlavne ak bola zanedbaná akákoľvek jesenná údržba. Zimná prestávka je totiž relatívne dlhá a má negatívny vplyv na skladovaný motocykel. Záleží to však od priestorov, kde je motorka zaparkovaná. Nepriaznivý vplyv majú hlavne studené a vlhké garáže. Tu je zopár rád, ktoré by Vám mali pomôcť bezproblémovo uviesť motorku do novej sezóny.
* Prvou vecou, ktorá bude vyžadovať vašu pozornosť bude asi
batéria. Ak ste ju na zimu ani len nevybrali z motocykla, je veľká pravdepodobnosť, že bude vybitá. Preto by ste ju mali vybrať aspoň na jar, doplniť množstvo destilovanej vody a pripojiť batériu na nabíjačku. Tu jednoznačne platí, že čim menším prúdom a dlhší čas budete batériu nabíjať tým kvalitnejšie sa nabije. (Samozrejme, keď nemáte nabíjačku s reguláciou prúdu, tak nabíjajte tak ako zvyčajne.)
* Ďalší bod je dôležitý, len pre tých, ktorý na jeseň poctivo pripravili motorku na zimný spánok. Mali by ste
technickým benzínom odstrániť všetky zbytky konzervačného oleja, hlavne z tých častí motocykla, kde je jeho prítomnosť neprípustná.
* Pre dobrý štart motora po dlhej prestávke je dobré venovať trochu pozornosti aj
zapaľovacím sviečkam. Tie by sme mali vyšrubovať, skontrolovať vzdialenosť elektród (prípadne upraviť), očistiť technickým benzínom a nechať oschnúť. Styčné plochy sviečok a ich otvorov musia byť čisté, pretože nečistoty a olej by sa mohli v závite zapiecť a nabudúce by sme mali problém s ich demontážou.
* Motor však ešte nieje dobre pripravený na štart.
Motorový olej totiž za túto dlhú dobu stečie do olejovej vane (platí pre štvortaktné motory) a motor by nebol dobre mazaný. Preto je dobré niekoľkokrát pretočiť motor (nožným štartérom ak je ním motorka vybavená, alebo “ručne“ za dynamo, pričom si pomôžeme vymontovanými sviečkami, aby sme nemuseli pretláčať kompresiu vo valcoch) tak, aby sa všade dostal olej.
* Na záver ešte venujeme pozornosť
palivovému systému. Nádrž doplníme a otvoríme palivový kohút. Ak sme ju skladovali s palivom, tak sa v ňom kondenzovala voda, ktorá je samozrejme nežiadúca. Preto vyšrubujeme vypúšťací šrúb na plavákovej komore karburátora(ov) a počkáme kým odtiaľ nezačne vytekať palivo. Prepláchnutie plavákovej komory okrem vypustenia kondenzovanej vody vyplaví aj iné nečistoty, ktoré sa do palivového systému dostali z nádrže. Zvážime aj odmontovanie plavákovej komory a jej dokonalé ručné vyčistenie, ktoré určite nemôže uškodiť. V prípade, že je motocykel vybavený aj palivovým filtrom tak ho skontrolujeme, v prípade potreby vymeníme. Ak sme našli veľa nečistôt v palivovom systéme, môžeme si palivový filter nainštalovať. Je to veľmi malá investícia, ktorá sa určite oplatí.
* Po tomto všetkom sa môžeme pokúsiť motocykel naštartovať. Keď sa nám to podarí, tak ho necháme bežať vo voľnobežných otáčkach kým sa nezohreje.
* Určite nezabudnite na pneumatiky. Ak motocykel dlhšie stál tak tlak v pneumatikách bude asi nízky. Buď ich dofúknite ešte v garáži, alebo ak je to možné prejdite opatrne na najbližšiu pumpu a tlak v pneumatikách doplňte.
* Určite nič nepokazíte ak skontrolujete
stav a napnutie reťaze, prípadne a ak ju vyčistíte a dobre namažete.
* Keď už bude motor teplý, tak môžeme konečne vyraziť na prvú jarnú jazdu. Ešte si skúsime zopár krát zabrzdiť, aby sme zistili či je všetko v poriadku. Vizuálne skontrolujeme tesnosť kvapalinového brzdového (spojkového) systému, resp. stav brzdových (spojkových) laniek. Týmto zároveň aj očistíme brzdy od prachu, alebo prípadnej inej špiny. Pri prvej jazde nevytáčame motor do vysokých otáčok, aby sa v motore nepoškodili alebo nadmerne neopotrebúvali stuhnuté diely. Cez zimu sa kondenzovala voda aj v motorovom oleji, takže kľudná jazda zabezpečí aj jej vyparenie.
nervozitu, spôsobenú jazdeckým absťákom a svitajúcou nádejou, že vysadnutie do sedla sa nezadržateľne blíži. Nič však nie je také jednoduché, ako sa zdá na prvý pohľad. Málokto z nás si môže dovoliť jednoducho stlačiť štartér, zaradiť jednotku a „dupnúť na to“, ako v polovici sezóny...
Z pohľadu starostlivosti o motorku sa občania delia do dvoch základných kategórií: * Na tých, ktorý motorku „zazimovali“, t.j.: natreli všetky klzné časti olejom, poriadne vypláchli nádrž zvnútra olejom, vybrali akumulátor a preniesli ho na teplúčke miestečko, vyprázdnili karburátor, demontovali sviečky, do valcov naliali olej, výfuky vypchali handrami, motocykel zdvihli do luftu...
* Na tých, ktorý motorku umyli, vyčistili a namastili reťaz, poriadne zamkli garáž a odišli sa lyžovať.
Ja z celej sily odporúčam alternatívu č.2. Podľa môjho názoru nič z toho, čo každú jeseň nacvičujú poctivci zaradení v kategórii č.1 motorke neprospeje. Ale koľko ľudí, toľko chutí...
Ďalšie riadky sú určené pre tých, ktorí sa rozhodli akceptovať moju alternatívu starostlivosti o motorku.
*
Olej: Starnúť začína už po nafľaškovaní u výrobcu. Navyše po naliatí do motora naťahuje atmosferickú vlhkosť. Preto ho odporúčam kupovať a vymieňať až na jar. Ohľadom výberu správneho oleja som si už vypočul a prečítal stovky názorov. Mnohé si vzájomne odporujú. Futbal, olej a politika majú jedno spoločné: každý Slovák je presvedčený, že o nich vie najviac zo všetkých ostatných. Ja tiež. Preto hovorím, že nemôžeš nič pokaziť, keď do motora naleješ polosyntetický olej od hociktorého renomovaného výrobcu. Keď máš pocit, že svoj motor enormne namáhaš, alebo nebudeš schopný dodržať kilometrové limity výmeny, tak mu dopraj plnú syntetiku. Výrobcovia motocyklov najčastejšie prepisujú oleje viskozity 10W-40, ktoré drvivej väčšine motorov úplne postačujú. Experimenty typu 0W-60 ti len vyťahujú peniaze z buksy, preto na ne zabudni a ušetrené love radšej venuj na kvalitnú ochranu (telesnej schránky), alebo kvalitné obutie (motorky)! Spolu s olejom si nezabudni dať vymeniť aj olejový filter!
*
Brzdová (a spojková) kvapalina: Je mimoriadne tepelne namáhaná, preto sa odporúča ju meniť každé dva roky. Na tejto výmene nemôžeš skrachovať. Vyjde ťa to na pár stoviek a máš istotu, že ti brzdy nezvädnú práve keď to najmenej potrebuješ, napríklad za kamiónom vlečúcim sa dole Soroškou.
*
Tlmičový olej: Tak isto. Za málo peňazí veľa muziky! Stačí ho vymeniť raz za tri roky. V prípade, že má tvoja motorka už čosi odjazdené a prepúšťacie ventily v tlmičoch už sú vybehané, tak si skús do tlmičov naordinovať o niečo hustejší olej, ako predpisuje výrobca.
*
Vzduchový filter: Klasický papierový filter (v niektorých motorkách sú dva) nie je taký drahý, aby si ho vyfúkaval a tak riskoval zvýšenie spotreby a zníženie výkonu. Kto má molitanový filter, ten ho síce nemusí meniť, ale to neznamená, že má po starostiach. Musí ho vyprať v prípravku špeciálne na to určenom – aby ho nerozleptal. A potom ho olejom na to určeným namastí. Toto ťa čaká každý rok.
*
Zapaľovacie sviečky: Tu nie je absolútne o čom špekulovať! Sviečky stoja pár korún a zásadne ovplyvňujú chod motora. Z celého srdca ti odporúčam: neexperimentuj s revolučnými konštrukciami. Prednosť daj renomovanému výrobcovi. Rozhodovanie nie je ťažké, pretože pre motocykle je iba jeden (smiech). Pri výbere konštrukcie a tepelnej charakteristiky nedaj na rady žiadnych odborníkov a do motorky daj určite sviečky, ktoré predpisuje výrobca. Vymeň si ich radšej pred začiatkom každej sezóny.
*
Chladiaca kvapalina: Stačí ju vymeniť raz za dva roky. Mysli na to, že chladiaca kvapalina nielen že motor chladí, ale ho aj chráni pred oxidáciou. Kvalitná kvapalina ti nezničí gumené tesnenia, tak na nej nešetri!
*
Reťaz, kardan, remeň: Ak si si reťaz (reťazový set) skontroloval, vyčistil a namastil už na jar, tak sa môžeš vybrať s kamošmi na pivo. Ak nie, tak ťa to čaká teraz: reťaz nesmie byť natiahnutá viac, ako po značku, ktorú ti pripravil výrobca motorky, nesmie hrkotať, nesmie sa pri pretočení kolesa meniť jej napätie. Ozubenie primárneho a sekundárneho kolesa nesmie byť zašpicatené a už vôbec nie zakrivené. Jedno súkolie spravidla prežije dve reťaze. Primárne koliesko sa síce vyrába z kvalitnejšieho materiálu, ako rozeta, ale aj tak má väčšinou nižšiu životnosť, pretože má odmakané asi tri krát toľko, ako ona.
* O kardane sa síce hovorí, že je bezúdržbový, ale ja si myslím, že raz do roka skontrolovať stav v súkolí nemôže byť na škodu. Patrí do neho iba cca deci oleja, a preto na jeho výmene neskrachujú ani tí sociálne najslabší...
* Remeň je jedna z dvoch súčiastok, ktoré napriek tomu, že ich používa harlej považujem za geniálne. Stačí len letmý pohľad, aby si sa presvedčil, či je na ňom všetko O.K. Jedine rozstrapkané okraje by ti mohli vymazať úsmev z tváre...
*
Ventily: Výrobca ti predpisuje , po koľkých kilometroch ich treba kontrolovať. Toto síce netreba brať ako písmo sväté, ale aspoň približne by si jeho radu mohol dodržať. Ak ich nechceš podpáliť. Ak si sadista, ktorý motor po zrazoch trápi streľbou do výfuku, tak predpis výrobcu pre teba písmom svätým je!
*
Karburátory: Daj si nastaviť podtlaky a vyfúkať z nich sajrajt, ktorý si po celý rok tankoval spolu s benzínom. Prechodové hadice ošetri prípravkom na oživovanie gumy.
*
Ventil nádrže: Ak si si nenatankoval na jeseň plnú nádrž, súc presvedčený, že inak ti úplne zhrdzavie, tak vyber výpustný ventil a vyčisti jeho sitko. Ľahké, lacné a účinné pri predchádzaní problémom.
*
Pneumatiky: Tí najdôslednejší si ich môžu dať vyvážiť. My ostatní sa sústredíme len na kontrolu tlaku, hĺbky dezénu a kontrolu mikrotrhlín, spôsobených vysokým vekom. Motocyklové pneumatiky nikdy neplníme zmesou dusíka.
*
Brzdové doštičky: Dosť dôležitá súčasť motorky. Ak má ich obloženie menej ako milimeter, tak ich určite vymeň. Bolo by predsa hlúpe pár kilometrov od domu zničiť kotúč (v cene až do 10 000,- sk) len preto, že ti „nečakane“ odišlo obloženie. Kupuj doštičky len od renomovaných výrobcov. Predajcovia motocyklov predávajú vo svojej sieti doštičky renomovaných výrobcov pod svojou značkou podstatne drahšie, ako samotní výrobcovia doštičiek. Čo z toho vyplýva?
*
Bočák: Keďže je na rane blatu a vode odstrekovaným z cesty, treba jeho kĺb poriadne naplácať vode odolnou vazelínou a kontakty spínača zakonzervovať!
*
Akumulátor: Ak je klasický, tak do neho podľa potreby dolej destilovanú vodu. V každom prípade mu nemôže uškodiť preventívne dobitie. Totálne vybitie môže akumulátor usmrtiť a tým dať pár poriadnych faciek tvojej peňaženke.
*
Oblečenie: Kožené oblečenie poriadne nahrubo natri včelím voskom. Ochráni ho to pred vysušením a popraskaním, ale čiastočne aj pred premočením v daždi. A koža po takejto impregnácii neostane mastná.